Tags

, , ,

Θα τολμήσω μέσα από αυτές τις λίγες γραμμές να κάνω μια εισαγωγή στην φωτογραφία και στους παράγοντες που συντελούν προκειμένου να διαμορφωθεί στο συνειδητό του φωτογράφου αλλά και (τις περισσότερες φορές) στο ευρύ κοινό η έννοια της φωτογραφικής τέχνης-και λέω τις περισσότερες φορές γιατί ο φωτογράφος δεν θέλει πάντα την κατανόηση του ευρέως κοινού .
Ένα βέβαια σημαντικό στοιχείο είναι αυτή καθαυτή η έννοια της τέχνης. Κι αυτό γιατί η τέχνη δημιουργείται από τη γνώση . Πίσω από κάθε μορφή τέχνης υπάρχει σίγουρα βαθιά γνώση .
Στη φωτογραφία η γνώση χωρίζεται σε πρακτική και θεωρητική.
Την πρακτική γνώση την ορίζουμε σαν τεχνογνωσία και εμπειρία, την θεωρητική όμως δεν μπορούμε να την οριοθετήσουμε.
Άνθρωποι «μεταμορφώθηκαν» σε καλλιτέχνες γιατί η βαθιά θεωρητική τους γνώση τους οδήγησε στην ανάγκη να προβάλλουν αυτό που ξέρουν και να το ορίσουν σαν εικόνα ή να το ορίσουν με μια εικόνα προκειμένου να εικονοποιήσουν τη σκέψη τους.Γιατί όταν γνωρίζουμε επακριβώς τι θέλουμε να προβάλλουμε τότε αυτό που μας λείπει είναι το πώς θα το καταγράψουμε σωστά…Κατανοώντας αυτό λοιπόν, και σε συνδυασμό (και με φίλτρο) την εμπειρία που έχει πρόσβαση ο καθένας, μπορεί να εκμεταλεύεται και να χρησιμοποιεί διαφορετικά το εργαλείο που λέγεται φωτογραφική μηχανή.

Άρα ο σκοπός μας είναι να κατανοήσουμε πλήρως τις δυνατότητες και τις ικανότητες του φωτογραφικού εργαλείου, της μηχανής δηλαδή , ώστε όταν χρειαστούμε τη βοήθειά του να μπορεί να μας την παρέχει απλόχερα προκειμένου να αποτυπώσουμε σε οποιοδήποτε αναλογικό,μαγνητικό ή ψηφιακό μέσο τη θεωρία μας.
Εδώ έρχεται αρωγός η πρακτική.Το κατά πόσον θα είμαστε σε θέση να απαθανατίσουμε την εικόνα μας ή την φαντασία μας σε εικόνα δεν ξέρω.Και αυτό γιατί το να σκέπτομαι μια σκηνή ή μια εικόνα είναι ένα και να το κάνω πραγματικότητα είναι άλλο.
Τόσες παράμετροι ευθύνονται για το αποτέλεσμα που ακόμα και οι πιο έμπειροι φωτογράφοι μπορεί καμιά φορά να απογοητευθούν.
Οι στιγμές περνούν και φεύγουν και ο φωτογράφος πρέπει να είναι πάντα έτοιμος με το χέρι στο κλείστρο.Ακόμα και απλές φωτογραφίες που προσπερνούμε στα περιοδικά ή στο διαδίκτυο έχουν μια ολόκληρη φιλοσοφία και πολλή δουλειά για να « κατασκευαστούν ». Ένα σκυλάκι δεν κάθεται ποτέ ακίνητο προκειμένου να πειραματιστούμε για να το τραβήξουμε, ένα μωρό σχεδόν ποτέ δεν θα χαμογελάσει όταν εμείς θέλουμε, η θάλλασα και ο ουρανός δεν μας ακούν σχεδόν ποτέ, άσε αυτά τα πουλιά που δεν ξέρουν καμμία γλώσσα για να συννενοηθούμε.
Βλέπουμε λοιπόν οτι οι αντικειμενικές δυσκολίες είναι πραγματικές και όλα εξαρτώνται από την ετοιμότητά μας και την ικανότητά μας.
Ικανότητα να κατανοήσουμε το στιγμιότυπο και ετοιμότητα να το απαθανατίσουμε.
Τάσος Καμπουρόπουλος
Advertisements